yahooo..!!!  akhirnya.. setelah genap sebulan.. hari ni aku cek semula entri aku kat blog wordpress aku.. alaa entri pasal contoh soalan ukkm ni.. haaa jumpa pun. walaupun duduk di page ke 3, kira ok la.. 



sebab hari tu dia tak muncul langsung. lama jugak wooo tenggelam. last-last aku malas cek dah. tetiba hari cek, dia muncul di page ke 3. so makannya apa kat sini?

maknanya blog aku tu bukannya kena penalti daripada google. yang ni aku tau dan yakin. sebabnya entri lain elok jer ranking kat 1st page. so maknanya memang google tak banned la blog aku tu. 

cumanya kenapa dia lambat yakmat muncul di page google tu tak dapat aku nak jawab. tapi aku macam blg agakla sebabnya.

sebab yang utama aku rasa sebab keywords tu competitionnya agak tinggi. dan blog-blog serta website yang mendominasi keywords tu bukan kaleng-kaleng blog/website. so dari segi ni mungkinaku kalah. sebab tu entri aku tu malu nak muncul. hahaha

kedua sebab blog aku agak teruk performancenya. kalau cek dengan gtmetrix masa tu, blog aku dapat grade F. hahaha.. banyak benda nak kena edit dan ubah ikut suggestion dia. masalahnya yang dia suggest tu aku pun tak paham. hahaha

tapi aku buat la ikut suggestion dia yang mana aku paham tu. contohnya bab gambar. aku cek balik gambar-gambar aku kat homepage. mana-mana yang ada gambar bersaiz besar kat homepage tu tu aku tukar layout dia kepada header yang lebih kecil gambarnya. 

dan ternyata berhasil lepas tu. loading blog aku terus jadi makin laju. daripada grade F terus jadi grade C. kira ok lah tu daripada aku menten jer dengan performance grade F. hahah

yang lain-lain aku tak leh ubah sbbnya gambar yang dia suruh ubah tu adalah gambar google adsense. so aku tak ubah la. takkan aku nak delete iklan adsense. sumber duit kot tuuu.. huhu

Ada lagi aku buat. aku baiki balik broken link kat blog aku. yang memang error 404 aku delete jer.

banyak lagi tu aku nak kena edit homepage blog aku yang tu. cuma tak paham jer apa yang dia suggest. tengah cari info lagi ni. kalau jumpa guru yang boleh ajar pasal tu cantik jugak.. tapi tu lah.. tak ramai guru yang terer pasal coding-coding tu.. 

ok lah tu jer nak kabo dan nak merapu berkenaan blog dan seo ni. dalam masa yang sama aku boleh banyakkan entri blog ni. dan aku boleh juga buat link building di blog ni..

ok. gerak lu. pape roger..!