adoi.. pelik..! jenuh nak duk mikir kenapa jadi macam ni..

alkesahnya aku ada try nak naikkan keywords kat blog wordpress aku. keyword yang aku try nak push ialah "contoh soalan ukkm". keyword ni banyak la jugak competition kalu tengok kat keyword analysist. tapi aku try jer. sebab dah lama aku tak update blog.

lepas tulis semua dan applykan teknik seo, aku pun post la macam biasa. scoring seo pun masa post tu dah 92/100. kira ok la.

lepas tu aku peram la dalam seminggu gitu untuk google datang crawl dan rankkan aku punya entri. lepas seminggu aku cek, memang tak keluar entri aku tu. pelik jugak aku.. tapi aku malas la nak beria fikir kenapa.

ni dah 2 minggu kot. masih tak keluar kat google search. dan kejap tadi aku terlintas nak cek. aku skrol page by page cari blog aku berdasarkan keyword yang aku cari.

jeng, jeng jeng..! sampai 10 pages aku skrol, tak ada entri aku. maknanya teruk giller performance tu. ataupun aku dah dikenakan hukuma/penalti oleh google tu. sampai tak keluar langsung.. hurmmmm

so ni aku tengah duk fikir lagi ni kenapa jadi macam tu. dan aku luahkan kat blog ni sebab blog ni aku bukak dah lama tapi tak tertulis apa-apa pun. hahaha.. ni kira blog support kepada blog main aku yang lain la ni.. 

hurmmm pelikkan..? aku tak der buat salah apa-apa pun kat google sampaikan kena penalti macam ni. cuma aku perasan, ada banyak broken link kat blog aku tu yang aku buat donno jer.. mungkin sebab tu.. tapi takkan la kena penalti teruk macam sekali..

ataupun sebab performance blog aku yang agak slow? haaa memang slow kalau cek dengan gtmetrix tu. F rasanya resultnya. ni berlaku sebab theme wordpress blog aku tu theme berbayar. dulu boleh share theme. maksudnya bayar satu theme boleh share theme tu beberapa orang. multiple licence dia panggil.

kemudian theme tu dah buat syarat baru. sorang satu theme jer boleh pakai. kalau nak pakai single licence banyak blog, kena signup pakej lain yang lebih mahal. so aku tak signup la. as long as theme ni masih boleh dipakai, aku ok jer. 



kesannya, aku tak dapat nak update aku punya coding yang dah berubah dan lain-lain lagi. sebab tu kalau cek dengan gtmetrix tu blog aku tu teruk giller performance. mungkin sebab tu kot..

apa-apa pun nantilah aku update sebab apa. bila dah jumpa puncanya nnti. mayber aku sambung citer kat sini kalau sempat dan rajin.

ok.. dengan entri ni juga maka terasmilah blog aku ni dengan entri pertama sejak dibukak bertahun yang lalu.

till then, adios..!